Pedagoog, durf te spelen!

  Tip: stuur dit boek door naar iemand anders! 
Pedagoog, durf te spelen!

paperback/ gebrocheerd: € 19.50: GRATIS verzending! (NL)

ISBN: 9789085600794, 152 blz., October 2020
Formaat: 24.0 (h) x 17.0 (b) x 1.0 (d) cm. Gewicht: 302 gram.

Uitgever: SWP, Uitgeverij B.V.

redactie: Willemieke de Jong; Jan Becker; Hans de Deckere; Janneke Metselaar; Ingrid Schonewille; Lisette van der Poel

beschrijving

Vraag kinderen waarom ze spelen en ze zullen antwoorden: ‘Gewoon, omdat dat leuk is.’ Een wijs antwoord. Juist het leuke aan spelen, waarin de bezigheid zelf belangrijker is dan het resultaat van die bezigheid, is de essentie van spelen en maakt dat het van grote waarde is in de ontwikkeling en het welzijn van kinderen en jongeren. En spelen is inderdaad gewoon: het is kinderen eigen.

Maar is spelen nog wel zo gewoon voor kinderen die in de huidige samenleving opgroeien? Is er nog voldoende ruimte om te spelen in een samenleving waarin prestatiegerichtheid, de maakbaarheidsgedachte, je veelvuldig moeten meten in toetsen en competities groot goed lijken te zijn? Professor Sutton-Smith noemde ooit dat niet vervelen maar depressie het tegenovergestelde van spelen is. Laten we onze kinderen wel voldoende spelen en durven we zelf nog te spelen?

Spel kan motivatie vergroten. Met behulp van creatieve (onderwijs)werkvormen worden leerdoelen behaald. Serious gaming, het creatief inzetten van mediatechnologie, biedt mogelijkheden om verandering en verdieping te bewerkstelligen. Ook in vormen van theater, muziek, beeldende kunst, dans, sport en beweging worden waardevolle ervaringen opgedaan.

Deze bundel is een van de mooie opbrengsten van het tweedaagse kennisfestival ‘Pedagoog, durf te spelen!’ dat de VBSP organiseerde. Daar werden de deelnemers uitgedaagd om op speelse en creatieve wijze te laten zien en te ervaren hoe het onderzoek en onderwijs op de verschillende hogescholen ertoe bijdragen dat kinderen en jongeren, ouders en (onderwijs)professionals letterlijk en figuurlijk de ruimte krijgen om te spelen.

Het wordt van harte aanbevolen om dit boek in opleidingen Pedagogiek of Social Work of in werksettingen te gebruiken om uw kennis te verdiepen en uw opvattingen aan te scherpen.

Meer teksten en voorbeelden:

inhoudsopgaveEen woord vooraf 7
Spelen: Laat je Zien! in sociaal-emotionele ontwikkeling 11
Bert van de Waerdt en Doreanne Tigchelaar

Column: Pedagogiek is een bastaard 25
Ernst Mulder en Andries van der Ark

Interview: ‘Het hoeft niet iets hulpverlenends te zijn
om te kunnen helpen’ 29
Bas van Nierop MSc en Dr. Anna van Spanje-Hennes

Sociale inclusie bij jonge kinderen 39
Kirsten Nøhr en Yvette Vervoort

Column: Vechten en pedagogiek 53
Kors Perdijk

Interview: ‘Help, mijn theewater probeert me iets te zeggen’ 59
Een interview met workshopleider Hanske Douwenga door Lisette van der Poel

Jongeren en de jeugdvriendelijke stad 65
Joos Meesters en Astrid Kemper

Column: Scrummend op weg naar een nieuw curriculum 75
Marlot van der Geld
Met medewerking van Dieta Avis

Lerarenopleider, durf te spelen!
Overpeinzingen bij het curriculum van de lerarenopleidingen 79
Marco Snoek en Dion Sondervan

Interview: Opvoeding tot realiteitszin 93
Een interview met Gert Biesta door Philip Winter

Pedagoog, durf in te spelen op geluk 105
Jeroen Pouw

Column: Een fluitje van een cent 117
Sylvia Wernaart-Sanders

Interview: See the able, not the label 123
Interview met Kirsten Nøhr en Odette Spee door Ingrid Schonewille

Dansen bij afstudeeronderzoek 131
Loes Houweling en Susan Oosterwijk

Over de auteurs 145
  1. Leg in mijn winkelwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.